KLUBB 111

Den kämpande radikala fackföreningen – En för alla och alla för en!

VAD MTR GJORT MOT OSS ANSTÄLLDA OCH VAD VI ANSTÄLLDA GJORT FÖR MTR!

Posted by klubb111 på 30 maj, 2011


SEKO TUNNELBANAN PRESENTERAR:

VAD MTR GJORT MOT OSS ANSTÄLLDA OCH VAD VI ANSTÄLLDA GJORT FÖR MTR!

Sen MTR tog över den 2 november 2009 har det mesta blivit sämre. Det MTR gjort mot sina anställda är bland annat:

  • Genomfört en omorganisation på station som lett till förvirring, dålig planering och mindre kontakt med arbetsledningen när man som anställd har behov.
  • Genomfört två (!!!) omorganisationer på trafik. Den första ledde till dålig planering, noll kontakt med arbetsledningen, ineffektivitet och kaos. Den andra omorganisationen genomfördes i all hast och är fortfarande inte helt genomförd.
  • Tagit bort kombi arbeten i depån och lokalvård, vilket försämrat förarnas arbetsmiljö och kompetensutveckling.
  • Tagit bort landgången under jul och nyår och sedan skyllt på leveransproblem.
  • Tagit bort Alvik som avlösningsområde för förarna vilket försämrar för alla de som bor norr om staden.
  • Tagit bort möjligheten för spärrvakterna att stänga spärren för toabesök.
  • Påstår att det finns övertalighet trots att det är plågsamt uppenbart för alla ute i verksamheten att det är personalbrist.
  • Kan inte planera ordentligt, saknar framförhållning och anställer inte mer personal fast det behövs.
  • Oj, blev det sommar igen? Och MTR har personalbrist, igen, och det blir strul med sommarsemestern, igen.
  • Priserna för träningskort på Worldclass mfl är högre nu än på Veolias tid för MTR vill inte själva bidra med mer pengar.
  • Massageförmånen har försämrats och är nu begränsad till bara 2 gånger per år och anställd, istället för vid behov.
  • Vid löneförhandlingarna 2010 ingick MTR ett avtal med ST om att införa delade tjänster för förarna. SEKO fick bort detta ur avtalet 2002 och MTR visade tydligt sin inställning till sin personal.
  • Vid löneförhandlingarna 2010 för trafikpersonal gav MTR inte ett öre mer till sin personal är de 0,9% de var tvungna till enligt det centrala avtalet.
  • Massa oavslutade projekt, t.ex. införskaffandet av armbandsur till förarna som ingen sett röken av!
  • Ej genomförda utvecklingssamtal, medarbetarsamtal, lönesamtal och arbetsplatsträffar.
  • Dålig uppföljning av Rehab pga. hög arbetsbelastning på arbetsledare och stationschefer.
  • Chefskarusellen har fortsatt och det man har blivit förvånad om någon chef stannat på sin post i mer än 6 månader!
  • Alla chefer slutar, ingen verkar vilja jobba på MTR när VD:n slutar, HR chefen slutar, Säkerhetschefen slutar, Ekonomichefen slutar, Kompetensutvecklingschefen slutar…. Klimatet på företaget är inte speciellt bra och väldigt många förare slutar också och börjar hos trevligare arbetsgivare som Roslagståg.
  • Problem med Icash som aldrig verkar lösas.
  • Inköp av ny städutrusning till lokalvården som är värdelös.
  • Ny organisation på lokalvården och nya rutiner som innebär att lokalvårdarna ska städa mindre!
  • Personalbrist på trafikledningen med inställda bilar som resultat. Vilket påverkar alla anställdas arbetsmiljö till det sämre.
  • MTR kan inte läsa kontraktet med SL och har fått böta 3 miljoner för att de inte hade dubbel bemanning på trafikledningen, trots att det står i avtalet och trots att de anställda påpekade bristen.
  • Låter SL bestämma över MTR:s personal då MTR tycker att det är ok att deras anställda blir filmande på arbetstid.
  • Erbjuder inte dem anställda kompetensutvecklings möjligheter.
  • Har inte lyckats leverera uniformen i tid, vem behöver en vinterjacka mitt i sommaren?

Vad har vi anställda gjort för MTR?

– Vi har höjt punktligheten.

– Vi har höjt kundnöjdheten.

– Vi har jobbat mycket mycket mycket övertid.

– Vi har suttit i telefonkö för att komma fram till TX.

– Vi har kommit i tid till våra jobb och gjort det vi ska.

– Vi har fryst vintern igenom på kalla plattformar.

– Vi har laddat våra PDA hemma utan kompensation.

– Vi har fått verksamheten att fungera trots låga löner, dålig arbetsmiljö och obefintligt ledarskap.

 

Annonser

6 svar to “VAD MTR GJORT MOT OSS ANSTÄLLDA OCH VAD VI ANSTÄLLDA GJORT FÖR MTR!”

  1. Johan said

    Ni missa grillfesten i Alvik

  2. Emil said

    Men när veolia hade ansvaret var det så dåligt också! Det kommer aldrig vara bra. Vilket privat bolag än det må vara, allt statligt ägt är ju himmelriket och där finns ju inte nårra brister. . . . Eller?

    • klubb111 said

      Nej vi menar inte så men när de privata företag har som sin enda mål vinsten, då går det som det går. När är verksamheten i offentlig regi, gäller offentlighetsprincipen samt det går att påverka på andra sätt verksamheten.

  3. tutf Tub1 said

    Nu har det gått en tid efter flytten till Gup och man kan bara säga att det börjar det bli tröttsamt att som västerortsbo behöva åka till söderort för att ta emot sitt tåg. Vi vill ha tillbaka en avlösningspalts i västerort!¨
    Inte ett ord från MTR att de beklagar de olägenheter som uppstått i samband med flytten till Gup för alla som fått betydligt längre resvägar. Allt är bara positivt i företagets ögon nu när mässen i Gup renoverats. Hur det kommer att bli till hösten kan vi ju bara sia om än men man kan befara att tex. den med DK boende i västerort kan få sluta i Hö ( eller vise versa) utan någon som helst ersättning i form av utlåningsersättning pga. att allt räknas som ett område. Kommer man vid tjänstekonstruktion och gruppering att ta hänsyn till att det skall gå att söka tjänster utifrån var man bor? Men vad händer för dem som inte räcker till i placeringen? Sluta i Vy 25,12 om man bor i Hag är ingen höjdare. Personaltranporter som MTR lovade hur blev det med dem? Hoppas inte ni förtroendevalda gett upp om att få tillbaka en avlösningsplats någonstans på västra sidan utan kontinuerligt fortsätter att trycka på MTR om detta?

    • klubb111 said

      Vi håller med dig till 100%!
      Självklart har SEKO inte gett upp. Vi har redan tagit upp frågan och vi fortsätter kämpa. MTR måste lösa problemet. Vi återkommer med mer information.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: