KLUBB 111

Den kämpande radikala fackföreningen – En för alla och alla för en!

Hur mycket övertid kan man jobba?

Posted by klubb111 på 22 juli, 2011


Vårt kollektivavtal tillåter arbetsgivaren att ta ut 200 timmar övertid från var och en av sina anställda. Att jobba övertid är en skyldighet som vi som anställda har, inte en rättighet.

MTR har infört en ny rutin för att säkerställa att ingen överskrider 200 timmar övertid på ett år, för om anställda jobbar mer än 200 timmar övertid per år måste MTR betala skadestånd till SEKO och det är dyrt.

MTR:s rutin är att hålla koll på dem som kommit upp i 150 timmar så att det finns övertidstimmar kvar under resten av året. Detta är MTR:s interna rutin och ingenting som SEKO har föreslagit eller förhandlat om. MTR bestämmer själva om hur de vill göra för att säkerställa att personalen inte jobbar för mycket övertid. Den tidigare överenskommelsen mellan SEKO och MTR som reglerar rutinen kring försäljning av gnet gäller fortfarande.

Som alla vet sedan tidigare beviljar inte SEKO dispens (att man får jobba mer än 200 timmar) och om någon jobbat mer än 200 timmar övertid så begär vi skadestånd av MTR för brott mot kollektivavtalet.

Har ni frågor om övertidsreglerna är det bara att höra av sig!

/Klubbstyrelsen

Annonser

4 svar to “Hur mycket övertid kan man jobba?”

  1. ”Att jobba övertid är ingen rättighet, det är en skyldighet.” Något att rent allmänt tänka på angående det är att det är en sanning med modifikation. Jag vet återigen inte om samma regler gäller för förarna i tunnelbanan som för oss lokförare, men även om arbetsgivaren rent teoretiskt kan beordra oss att jobba övertid, så kan dom inte det rent praktiskt.

    Det är alltid föraren som avgör om han känner att han kan köra tåget. Som känner om han är för trött för att kunna köra säkert. Eller om han inte kan köra av andra anledningar. Man kan alltid hänvisa till säkerheten. Det gäller även om det handlar om ordinarie arbetstid, även om man för all del kanske inte blir så långvarig på arbetsplatsen om man alltför ofta vägrar köra på ordinarie arbetstid och kanske stannar mitt på linjen eller så. (På en station kan man ju alltid stanna, jag vet inte hur tunnelbanan har det med stationer (eller driftplatser som det heter på järnvägen)).

    Men övertid är en annan sak. Man planerar sin sömn och sitt ätande mm för ordinarie tjänstgöring, övertid är svårare att planera för. Därför kan man t.ex. lätt hävda att man inte räknade med att jobba över (annat än att eventuellt köra till närmsta station) och därför heller inte har sovit tillräckligt för att orka med det. Eller så vidare. Inte för att det är fel att jobba över om man känner för det och om man orkar det och följer dom regler som finns (vilotider mm), men att bli tvingad till det bör man ha goda chanser att slippa.

    • klubb111 said

      Hej!
      Självklart har du helt rätt i att vi inte kan tvingas till övertid om vi är trötta eller liknande. Vi har också en skrivning i vårt avtal att arbetsgivaren ska ta hänsyn till om den anställde har speciella skäl till att inte kunna utföra övertidsarbete, som tex att hämta sina barn på dagis. Anledningen till att vi formulerade just denna information på detta sätt är att vi har medlemmar och förare som tror att övertid är en rättighet, som planerar sin ekonomi efter att få jobba mycket övertid. Då är det viktigt för oss som fackförening att informera om att arbetsgivaren faktiskt kan beordra ut 200 timmars övertid per anställd och år, på fridagar och dylikt. Idag jobbar inte MTR på det sättet, utan folk får frivilligt skriva upp sig på övertidsarbete. Men om MTR skulle ändra sig så kan de ta ut 200 timmars övertid av alla. / Carolin Informationsansvarig i klubben

  2. Tutf said

    Det finns en (hel) del förare som jobbar väldigt mycket övertid men det beror nog på att vår grundlön är (pinsamt) låg i jämförelse med övriga tågbranschen och vill man ha en anständig (!) lön måste man jobba övertid. MTR är inte dummare än att de förstår sambandet och därför har ett stort intresse av att hålla nere vår grundlön för att på så sätt få flexiblare anställda. Ärligt talat förstår jag inte vad problemet är: vi har väldigt hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö.. vi förtjänar en bättre lön utan att ”tvingas” slava för att få upp den till en anständig nivå. Övertid borde vara en möjlighet och inte en nödvändighet som det är i dag. 25 510 kr – ingen kan påstå att det är särskilt bra betalt och när skatten är dragen återstår kanske 18 500.. Strejk någon ? Vi är värda mycket mer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: