KLUBB 111

Den kämpande radikala fackföreningen – En för alla och alla för en!

Tuff avtalsrörelse inom spårtrafik

Posted by klubb111 på 22 februari, 2016


Det ser ut att bli en tuff avtalsrörelse inom området spårtrafik. Almega yrkar på ökat helgarbete, längre arbetsperioder och förkortad sommarsemester. Alla dessa krav står långt från Sekos yrkanden.

 

I går växlades yrkanden inom området spårtrafik. Och medan Seko kräver ökat skydd för arbetstagarnas anställningsvillkor, lägger Almega fram en rad långtgående försämringar vad gäller både arbetstider och trygghet.

 

Almega Tjänsteförbunden Bransch Spårtrafik kräver bland annat följande:

 

  • Rätt till ledighet endast två helger av fem istället för nuvarande varannan.

 

  • Arbetsperioden/omloppstiden höjs från tio till tretton timmar. För arbetstagare med oregelbunden arbetstidsförläggning ökas den ordinarie arbetstiden från nio till tio timmar under en arbetsperiod.

 

  • Slopande av ”kransledighet” vid semester. Med kransledighet menas lediga helger (lördagar och söndagar) före och efter semesterperioden.

 

  • Rätten till sammanhängande sommarsemester förkortas till tre veckor.

Läs Almegas yrkanden

Läs Sekos yrkanden

22 svar to “Tuff avtalsrörelse inom spårtrafik”

  1. tutf3 said

    Varför acceptera vi tutf & Seko att våra löner är så låga jämfört med andra tågförare (t ex Roslagsbanan, pendeln osv)? Vi gör 2 personers jobb iom att vi både kör tåget, stänger dörrarna och förväntas ge förstklassig information i högtalarna. Som tack för utfört arbete tjänar vi mindre än vissa tågvärdar på järnvägen. Hur rimligt är det egentligen? Vi tjänar knappt 28 000/mån och det är inte mycket med tanke på hur ansvarsfullt vårt jobb är. Att Almega nu föreslår att vi ska arbeta ännu fler helger får en att börja fundera på hur arbetsgivarna ser på oss egentligen. Här anstränger man sig och tar stort ansvar för en låg ersättning och så vill de klämma åt en ännu mer. Tycker ni att vi har en rimlig lön och om inte, vad tänker ni göra konkret för att förbättra våra villkor?

    • Nr 2 tutf bana 3 said

      Almegas krav är galna! Rätten till endast 3 v sammanhängande sem under sommaren samt att jag ska spendera mindre tid under lör/sön med min familj gör mig spyfärdig. Lika gärna ge mig delade tjänster så jag slipper ha ett familjeliv?
      Acceptera aldrig dessa krav då vi ”sekoiter” är emot dessa villkor. Jag vill strejka för att höja våra löner samt få bättre arbetsvillkor. Jag vill känna mig respekterad av min arbetsgivare vilket är en av deras kärnvärde men dom trampar på mig med dessa yrkande.

      • klubb111 said

        Nr 2 tutf bana 3: Självklart Almega och MTR som ingår i Almega vill försämra så mycket som möjligt för oss som arbetar, så de kan öka sina vinster. Vi ska sätta hårt mot hårt.

    • crapten said

      Har inte lokförare längre utbildning?

      • klubb111 said

        crapten: Ja, de har en längre utbildning, i nästan ett år, som de i stort sett bekostar dem själva genom lån (CSN).

      • Tunnelbaneförare said

        Lokförare på Roslagsbanan har lika kort (& betald) utbildning som oss men betydligt högre lön. Hoppas ni menar det ni skriver om att sätta ”hårt mot hårt”.. gillar idén med fackförbund men under alla mina år som medlem har inte mycket positivt hänt för oss som jobbar i tunnelbanan. Snarare tvärtom, både försämringar och förbättringar har kommit till enligt MTRs ensidiga önskemål och facket visar ingen vilja att kämpa för oss.. om inte ni gör det vem ska då göra det?

      • klubb111 said

        Nej du har fel.
        De utbildar sig som lokförare med motorvagnar och lokomotorer. Deras utbildning är ca 20 veckor jämfört med 10 veckor som var för tunneltågförare (idag är 12 veckor hos oss). De har ansvar också att laga enkla fel om det händer något. Därför har de lite högre lön.

        Vi, från Klubben förresten, anser att vi måste sätta ”hårt mot hårt”. Vi hoppas att förbundet ska lyssna på oss.
        Det är vi alla som måste kämpa i alla fall, inte bara några representanter.

      • Tunnelbaneförare said

        Vår är väl 14 veckor för en bana och sen 2 veckor per ytterligare bana (block 8)? Vi fixar också enkla fel och det där kan ju tolkas som att ni tycker att vi förtjänar sämre betalt. Deras utbildning är i alla fall också betald och de har väldigt liknande arbetsuppgifter. Det jag vill ha sagt är att det måste vara bristande engagemang från facken i t-banan historiskt och just nu som lett till våra dåliga villkor… och det verkar ju inte som om ni ser några realistiska chanser till förändring. Så funderar på att säga upp mitt medlemskap. Varför betala 400kr i månaden i tiotals år när inget blir bättre. Pengar i sjön.

      • klubb111 said

        SEKO Tunnelbanan anser att generellt vi (alla yrken) är underbetalda.

      • jimmy carlberg said

        Lokförare har 66 veckors utbildning, det vet jag då jag blivit antagen, efter ett antal tester till TCC´s lokförarutbildning (där det faktiskt var några fd Tutf). Började den men avslutade pga olika anledningar, sökte till MTR och hade över medel på alla tester som Assessio och MTR anordnade, det test jag hade under medel på var min ”personlighet”, dvs jag hade ingen strävan efter att bli mycket mer än tutf. Då kunde inte Assessio ”låta” mig gå vidare i processen. Sedan dess vill jag inte ha med trafiksidan att göra, då jag anser att MTR har fel fokus. Blev väldigt förbannad rent ut sagt. Nu är jag KSV-STK och vill inte så mycket mer.

    • Idris Kilic said

      Vi en förhandling är det regel, att man inte förhandlar till sämre villkor, snarare förbättringar. När det gäller semester rätten, skall man kunna ta hela perioden om man så vill, det är därför man söker redan 4 månader i förväg, detta för att arbetsgivaren skall kunna förbereda sig, eventuellt anställa vikarier för att täcka upp. Annars är det inget vitts att ansöka i god tid. Vi måste kämpa och stå emot försämringarna..

  2. Tunneltrollet said

    Alltså…!!
    Ni kan INTE gå med på Almegas yrkanden.
    Längre omloppstider, kortare sammanhängande semesterperiod, jobba fler helger än varannan…
    Det kommer sluta illa. När vi kör tåg, så jobbar vi 100% hela tiden. Vi kan inte slappna av, sträcka på armarna, blunda en stund, eller titta upp i taket. Vi måste hålla full koncentration hela tiden. Det är mentalt väldigt ansträngande. Tjänsterna är redan för långa. Man känner i slutet av en arbetsdag, att man inte är helt på topp. Att då förlänga omloppstiderna ännu mer, kommer resultera i en olycka. Fridagarna i veckorna ger visserligen tid för viss återhämtning, men det är helgerna med två eller tre dagar som man verkligen kan ladda om batterierna. Men i långa loppet så räcker inte det heller, så därför behöver man minst fyra veckors sammanhängande semester.
    Tre veckors sammanhängande semester skulle kunna funka, om alla fick nio semesterveckor per år. Då kunde man ta ut tre semesterveckor; tre gånger per år.
    Jag hoppas att ni är beredda att strejka för att inte försämra våra avtal. Vi vill ha bättre avtal, med kortare omloppstid, högre lön och längre semester!
    Om ni skulle gå med på Almegas yrkanden, så är jag rädd att det skulle gå med er; som det gick med Kommunal. Missnöjda arbetare som tappar förtroendet för facket, söker sig till något annat. För vad är det för vits med att vara med i facket, om man bara får det sämre..???

  3. jimmy carlberg said

    Måste även tillägga att TCC´s tester var mycket svårare och komplexare än Assessios, dock var ”personligheten” inte inräknat där.

  4. jimmy carlberg said

    Ja, det här ”hårt mot hårt” kommer bli jävligt intressant att se. Kostar ju faktisk en hel del att vara med i SEKO, valuta för pengarna tack.

    • klubb111 said

      Vi skrev att klubben anser att vi måste sätta hårt mot hårt. Om förbundet gör detta, det är bara upp till bevis. Vi men självklart också medlemmarna måste göra allt för att sätta press så att sådana förslag från Almega ska inte gå igenom.
      En sista sak, att det kostar är en sak. Att pga att du betalar, de ska göra jobbet för dig och varje medlem, är fel! Vi är facket. Det är en sak att de representerar oss, och det är en annan sak att lämna hela makten till några få personer. Alla medlemmar måste kämpa mot de förslag från Almega som försämrar för oss.

      • Idris Kilic said

        Det är också fel ha den inställningen, ha den inställningen om att på stå att lämna makten till några få personer, Vi medlemmar har genom val gett är fullmakt att försvara vår rätt. T.ex. bevaka kollektiv avtal följs, vilket det överskrids från arbetsgivare parten, det facklig förtroende gör man kommer med undanflykter. Det är också rätt att det är vi medlemmar som skall aktivera medlemmar t.ex. gå på medlemsmöten och påtala sina åsikter. Men tyvärr är det så också, dem valda ledamöterna inte tillräcklig aktiva att försvara medlemmarnas intressen. Det finns t.ex. som jag påtalade skriftligt till klubbstyrelsen redan 2011 maj. om att för förarnas avlösnings ställen enl.mot kollektiv avtal på gröna linjen ändrades till ett ställe, nämligen till Gullmarsplan, Enl. kollektiv avtal är det 2 ställen, Alvik och Gullmarsplan, När jag på talade detta problem fick jag till svar från facket att vi fick restid som istället, men enl. kollektiv avtal kan man inte göra det.

      • tut said

        Hur ska vi kämpa individuellt? Sjukskriva oss, maska på jobbet så att MTR får dåliga resultat, markera tydligt vad man tycker inför cheferna, prata med media? Att ”kämpa” på egen hand kommer bara leda till en sak: uppsägning eller omplacering till att städa spåren nattetid (känns det bekant?!). Nej, facket har tagit på sig uppgiften att representera oss, vi betalar. Så gör jobbet. Men inget händer.

      • klubb111 said

        Du har missförstått. När vi skriver att facket är alla vi och att det behövs alla medlemmar att agera, vi menar inte individuellt.
        Vi menar att kampen måste angå alla, inte bara klubbstyrelsen eller t o m de förtroendevalda.
        Vi också betalar till facket, inte bara du. Facket är en ideell organisation som har sin uppgift att försvara arbetarnas rättigheter. Alla vi som är medlemmar måste försvara våra rättigheter, inte bara några få förtroendevalda, alla medlemmar! PÅ vilket sätt vi kan agera, det är en annan fråga. Vi kommer ha tid att diskutera det.

  5. Max Gustafsson said

    Bra att vi håller ihop, alla som jobbar i och vid tunnelbanan. Jag vill inte anklaga almega att försöka så split mellan arbetare men detta skambud måste ha nån vettig förklaring. Dom vill inget hellre än att en yrkesgrupp hugger en annan i ryggen för att få egna fördelar och i förlängningen skada facket.

  6. jimmy carlberg said

    ”ideell organisation ” låter ju väldigt seriöst. Samt http://www.svd.se/14-miljoner-borta-fran-seko och ett kommunismstyre i denna klubb gör nog att jag inte kommer betala mer för era ”ideella” tjänster. Om jag inte ser ”hårt mot hårt”.

    • klubb111 said

      Jimmy Carlberg: Att någon fackföreningen gör så, betyder inte att alla är sådana.
      Sedan vad du skriver om ”kommunismstyre” i vår klubb, och som du antyder att det finns ingen demokrati, det är inte ens värd att kommentera.
      Vår klubb är demokratisk byggd. Man kan skicka en motion för att få svar från klubbstyrelsen, man kan komma till medlemsmöte och ha vilket förslag som helst. Du kan rösta i allmänna val i vår klubb.
      Vi finner detta som en anklagelse utan grund.
      Om du väljer att inte vara längre ansluten till SEKO, självklart som vuxen människa är du fri att göra. Men man kan inte hota med att du ska gå ut om det ska inte gå som du vill.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: