KLUBB 111

Den kämpande radikala fackföreningen – En för alla och alla för en!

Information om förarstödet igen!

Posted by klubb111 på 12 september, 2017


Enligt MTR skall förarstödet vara obligatoriskt att använda.

SEKO och Skyddsombudsorganisationen var emot detta, men MTR körde över oss. SEKO ville att det skall vara turbundet samt att ersättning för hanteringen av verktyget ordandes om vi skulle hantera detta på vår fritid. SEKO klubb 111 finner det ytterst märkligt att ett multinationellt företag som MTR med miljarder i omsättning lägger över ansvaret och kostnaden för detta verktyg på den enskilde medarbetaren.

Trots detta beslutade arbetsgivaren att förarstödet ska vara obligatoriskt.

Om ni känner tvivel eller osäkerhet vid hanteringen, eller om det är lämpligt att använda verktyget under de rådande förhållandena, beakta alltid TRI-tub och främst § 32. I denna paragraf redogörs det klart och tydligt vad som är förarens skyldighet vid säkert framförande av tunneltåg, och § 18 som reglerar användandet av mobiltelefon i säkerhetstjänst.

Så vår rekommendation är att sätta på och använda förarstödet när du kör. Om förarstödet stör dig i körningen eller ger upphov till något problem, skriv en THR, informera din chef och anmäl detta till TLC.

Tänk på att det alltid är du som förare som har ansvar för tunneltågets säkra framfart.

 

För ett säkert framförande av tunneltåg.

SEKO KLUBB 111.

Om förarstödet igen

Annonser

7 svar to “Information om förarstödet igen!”

  1. Tutf said

    Angående förarstödet så kan man tycka både och om detta. Jag ser det mer som en digital turlista. Kan vara bekvämt att slippa leta efter ”sitt” tåg bland raderna i pappersturlistan. Vad som däremot stör mig är att MTR säger att det är obligatoriskt.
    Dvs vi skall ladda förarstödet på vår fritid, hemma eller på raster detta utan någon som helst ersättning.
    Jag tycker det är snudd på oförskämt att påstå att det skall vara obligatoriskt när dessa frågor inte är lösta öht.
    Så vad som skrivs ovan är om TRI och användandet av förarstödet på tåg är en aspekt på det hela men det rent praktiska att hur skall förarstödet kunna fungera om det inte laddas och kan MTR verkligen tvinga oss göra detta på fritiden är också en fråga som jag vill veta hur facket ställer sig till?

    • klubb111 said

      Hej Tutf.
      Det står på informationen vad facket tycker.
      I första hand det ska hanteras på arbetstid och i andra hand på fritid mot en viss ersättning.

      • Tutf said

        MTR kan alltså inte lägga någon skyldighet på personalen att i arbetet använda samt på fritiden sköta laddning av dessa förarstöd som läget är nu?
        Ett tydligt Ja eller Nej som svar tack

  2. tutf said

    Men hallå där..!! Rent praktiskt, har vi skyldigheter som förare att på vår fritid, dvs ej av företaget betald tid på tjänst, sköta saker som har med arbetet att göra..?? Som exempelvis att ladda förarstödet. Har vi det..??

  3. Tutf said

    Märkligt av facket att svara ”ladda förarstödet hemma, som de säger”.

    Verkar som ni viker er i en fråga som inte ens det är förhandlat om?
    Jag kan inte tänka mig att det kan vara tvingande att hantera arbetsredskap på fritiden utan att det är klargjort hur det skall ersättas?

    MTR lastar över detta på personalen är utan att tänka längre än näsan räcker men vad skall man förvänta sig av MTR!

    Jag är inte hemma så mycket så tid över för att se till att förarstödet är laddat varje dag finns inte. Säg inte att man kan ladda på natten för det kommer inte att hända då jag aldrig laddar något efter varningar om att aldrig ladda över natten på grund av att det finns en brandrisk. Händer ju lite då och då att telefoner som laddas börjar brinna.

    Rätt svar från facket i frågan borde väl vara att tills det är förhandlat om detta så använd förarstödet om ni vill. Detta som stöd till oss förare om någon nitisk MTR-representant kommer med synpunkter på att man inte använder förarstödet.

    Jag är inte emot förarstödet som sådant utan det är frågan om hanteringen jag ser som olöst. Sedan kan man ju också ställa det emot att det gått troll i detta med mobiltelefoner och att övervakning sker med spioneri att ingen pillar på sin nalle samtidigt som de ger oss ett förarstöd som egentligen är en mobiltelefon vilken på det ibland måste pillas för att den skall fungera korrekt.
    Funderar också över om kollegorna på pendeln är lika övervakade vad gäller användandet av mobiltelefon? Jag tror inte det.

    • klubb111 said

      Hej!
      SEKO är emot att förarstödet och andra saker som MTR ger order till oss att hantera dem på fritiden. Det finns en förhandling som ska hanteras snart. Vi anser att i första hand ska sådan krav som MTR ålägger oss, ska äga rum på arbetstid. I andra hand om det går inte hantera på fritid ska man få kompensation.
      Vi skrev detta för att vi vill inte att enskilda medlemmar ska vara i kläm till tvisten löser sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: